مهمترین دستاوردهای ایران در سال 2014 میلادی

دیدگاه‌های یک تحلیلگر آمریکایی:

مهمترین دستاوردهای ایران در سال 2014 میلادی

مطابق معمول پایان هر سال میلادی، معرفی، بررسی و تحلیل مهمترین رویدادهای مربوط به حوزه های مختلف در رسانه های بین المللی به بخشی ثابت در ستون مطبوعات جهان تبدیل شده است. در همین راستا، یک تحلیلگر آمریکایی به بررسی مهمترین دستاوردهای ایران در حوزه سیاست خارجی در سالی که گذشت پرداخته است.
خوان کول، تحلیلگر مسائل خاورمیانه و استاد دانشگاه میشیگان، در تحلیلی که در وبسایت شخصی خود منتشر کرده، به بررسی مهمترین دستاوردهای ایران در سال 2014 میلادی پرداخته و این سال را به نوعی سال پیروزی برای ایران در عرصه بین المللی دانسته است.  مواردی که کول در مطلب خود به آن ها اشاره کرده عبارتند از:

1- هرچند از قِبل مذاکرات هسته ای ایران، پیشرفت قابل توجهی در روابط این کشور با اروپا و آمریکا حاصل نشد، اما این انتظار وجود دارد که توافق نهایی در موضوع هسته ای میان ایران و گروه 1+5 حاصل شود. چنین توافقی به ایران اجازه خواهد داد اورانیوم را برای مصارف صلح آمیز از جمله تولید برق مورد استفاده قرار دهد اما در عین حال، کنترل هایی را برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای (سلاحی که البته رهبر ایران آن را به هر شکلی مخالف قوانین اسلام اعلام کرده) برقرار می کند. به هر حال، ضرب الاجل دستیابی ایران و گروه 1+5 برای دستیابی به توافق نهایی تا نیمه سال 2015 تمدید شد.

2- موفقیت دولت سوریه در تقویت کنترل خود بر مناطق شهری همچون حمص و حمآ و استمرار دفاع از دمشق، لاذقیه و حلب، به این معنا بود که دولت سوریه بخش هایی از مناطق تصرف شده توسط شورشیان را پس گرفته و به نحوی دست بالا را پیدا کرده است. سوریه یکی از متحدین ایران در جهان عرب به شمار می رود. هر روزی که دولت علوی سوریه به حیات خود ادامه داده و سقوط نکند، یک پیروزی برای ایران است.

3- پیروزی شیعیان زیدی یا «حوثی ها» در یمن، سبب شد ایران اگر نه یک متحد، دستکم یک دوست جدید در جهان عرب پیدا کند. افزون بر این، یمن از فهرست دولت های عربی نزدیک به عربستان سعودی خارج شد و همین موفقیتی برای ایران بود. بر خلاف آنچه برخی مقامات یمنی ادعا می کنند، حوثی ها کمک چندانی از ایران دریافت نکردند؛ اما ممکن است بعد از این دریافت کنند. پاییز امسال، حوثی ها مراسم بزرگداشت روز عاشورا را برگزار کردند. این نمود از تشیع، چندان با سنت های زیدیه مطابقت ندارد و مشابه تشیع دوازده امامی است که در ایران و عراق غلبه دارد.

4- سقوط مناطق شمالی و غربی عراق و افتادن آن ها به دست داعش در ژوئن 2014، تهدیدی برای ایران بود، اما به یک فرصت ژئوپلیتیک برای این کشور نیز تبدیل شد. در پی این واقعه، دولت شیعه عراق ناگهان بسیار بسیار به ایران نزدیک شد. دولت بغداد از حضور نیروهای سپاه پاسداران ایران بهره برد و در مواردی، نیروی هوایی ایران مواضع داعش را بمباران کرد. در جریان آزادسازی شهر آمرلی، نیروهای سپاه پاسداران به همراه نیروهای مسلح شیعه، از همراهی هوایی ایالات متحده نیز برخوردار شدند و به این ترتیب، آن ها در این مورد به متحدانی غیررسمی تبدیل گشتند.

5- اگرچه ممکن است سال 2015 از نظر اقتصادی برای ایران سالی پر چالش باشد، اما عملکرد اقتصاد ایران در سال 2014 قابل احترام بود. با وجود کاهش شدید فروش نفت ایران به سبب تحریم های آمریکا، هیچ نشانه ای از ضربه خوردن شدید اقتصاد این کشور مشاهده نمی شود. کاهش ارزش پول ملی ایران، سبب اهمیت یافتن صادرات غیرنفتی این کشور شد. در این سال، واردات آمریکا نیز از ایران افزایش یافت. در عرصه داخلی نیز دولت حسن روحانی توانست نرخ تورم را از 40 درصد به 17 درصد کاهش دهد. جالب است که آمریکا در عمل به ایران کمک کرده تا به اقتصاد و تجارت خود تنوع ببخشد. در سال آینده، کاهش قیمت نفت سبب ضره خوردن بودجه دولت و پروژه های زیرساختی خواهد شد؛ اما می تواند در عمل به صادرات دیگر کالاهای ایران کمک کند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد