علی کریمی، چه بود و چه شد؟

علی کریمی تا زمانی که شماره8 به او برسد با شماره26 بازیکنان حریف را دریبل می‌زد. او شماره‌ای را انتخاب کرده بود که با جمع ارقامش به همان عدد8 دلخواه خود برسد

عکس زیرخاکی از اسطوره قرمز پوشان - جهان نیوز


 شماره8 محبوب پرسپولیسی‌ها سال77 درحالی به این تیم آمد که پیش از آن در تیم فتح درخشیده بود و اسمش را تاحدودی بر سر زبان‌ها انداخته بود. حتی در همان روزهای حضور در فتح نیز صابونش به تن استقلالی‌ها خورده بود. در فوتبال سالنی و در جام رمضان سال76 علی کریمی در بازی فینال مقابل استقلال 3گل زد تا فتح 7 بر 3 مقابل استقلال به برتری برسد. او بعد از گل ششم تیمش با حرکت دست برای هواداران استقلال کری خواند و جو سالن را کاملا به هم ریخت

.

  

 


 

اگر می‌خواهید بدانید کریمی در این سال‌ها جراحی زیبایی روی صورتش انجام داده یا نه، این عکس بیشتر از بقیه می‌تواند به شما کمک کند.
 

 


 او یک سال بعد به پرسپولیس پیوست و این بار جو ورزشگاه کارگران را به هم ریخت. ورزشگاهی که آن سال‌ها میزبان تمرینات پرسپولیس با هدایت علی پروین بود. علی کریمی در نخستین روز حضورش در تمرینات پرسپولیس همانطور که در عکس‌ها می‌بینید با یک پژو405 به ورزشگاه کارگران آمد و تیپ لباس پوشیدنش هم طبعا تفاوت‌های بسیار زیادی با این روزها داشت. هواداران پرسپولیس از اینکه تیم‌شان در رقابت با استقلالی‌ها توانسته بود این پدیده جوان را جذب کند خوشحال و شادمان برای گرفتن عکس و امضا به سمت کریمی جوان هجوم بردند. 

 

 

 

همراه با علی اکبریان و حمید استیلی در سفر به قطر. اکبریان در این سفر مقابل تیم الوکره گل زد اما امروز فاصله او با کریمی و استیلی چندین کیلومتر است و چندین دیوار.
 

 


او در نخستین تمرینات و بازی‌های پرسپولیس با شماره26 به میدان می‌رفت. در آن سال‌ها مهدی هاشمی‌نسب و بعد از او هم علی انصاریان شماره8 پرسپولیس را به تن می‌کردند و علی کریمی تا زمانی که شماره8 به او برسد با شماره26 بازیکنان حریف را دریبل می‌زد. او شماره‌ای را انتخاب کرده بود که با جمع ارقامش به همان عدد8 دلخواه خود برسد.


همین چند روز قبل بود که مهدی مهدوی‌کیا در یک گفت‌وگوی اینترنتی یادی از سال‌های اوج علی کریمی کرد و او را بهترین فوتبالیست تاریخ ایران نامید. مهدی گفت: «وقتی علی به آلمان آمده بود تا برای بایرن‌مونیخ بازی کند به او می‌گفتم علی چرا تبدیل به بازیکن یک‌ضرب - دوضرب شدی؟ دریبل کن این آلمانی‌ها رو!» اما ظاهرا فلیکس ماگات به علی اجازه نمی‌داد هنر دریبل‌زنی‌اش را به رخ آلمانی‌ها بکشد؛ برعکس علی پروین که از روز آمدن علی کریمی از او خواسته بود هر کسی را در ورزشگاه کارگران و آزادی و... روبه‌روی خودش دید دریبل کند.

 

 

 

جواد نکونام که فقط دو سال از علی کریمی کوچک‌تر است تقریبا همزمان با او در فوتبال ایران چهره شد. اینجا جوادِ جوان در لباس پاس در تعقیب جوان‌اول پرسولیس است.
 

 


 کریمی در پرسپولیس آزادی عمل زیادی داشت و حتی یک‌بار در تبریز نیمی از زمین چمن را با دریبل 5بازیکن از تراکتور طی کرد و دروازه حریف را باز کرد. اما یک اتفاق در بازی تیم‌ملی امید روند روبه‌رشد او را برای مدتی متوقف کرد. تیم امید با کاپیتانی علی کریمی برای یک تورنمنت دوستانه به ویتنام رفته بود و در یکی از بازی‌ها وقتی بازیکنان ایران اطراف داور ژاپنی حلقه زدند، بچه کرج -مثل یک خودروی پلاک68 در خیابان‌های تهران - از میان بقیه سفیدپوشان راهش را به سمت داور باز کرد و مشت اول را حواله او کرد. گویا علی پروین فراموش کرده بود به شاگردش بگوید داور استثناست و از این یک نفر لازم نیست عبور کنی! این اتفاق علی کریمی پاشاکی را یک سال از فوتبال محروم کرد و او فرصت یافت تا در کلاس‌های روانشناسی راهکارهای غلبه بر خشم را مرور کند. 

 

 

 

سپ بلاتر -رئیس فیفا- در حال خوش‌وبش با ملی‌پوشان ایران است و علی دایی به‌عنوان کاپیتان دارد علی کریمی را به او معرفی می‌کند. دایی و کریمی به‌ندرت تا این حد به هم نزدیک شده‌اند.
 

 


مشابه این اتفاق دیگر در سال‌های بازی کریمی تکرار نشد و او بعد از 18سال فوتبال حرفه‌ای با 127بازی و 38گل ملی از فوتبال خداحافظی کرد. او در تعداد بازی‌های ملی سومین رکورد ایران و در تعداد گل نیز سومین رکورد را به همراه جواد نکونام در اختیار دارد. در یکی از عکس‌ها‌ی همین مجموعه نکونام جوان را با پیراهن پاس در تعقیب کریمی می‌بینید. 


کریمی اسطوره پرسپولیسی‌هاست اما اختلافاتش با علی دایی و برخی از مدیران باعث شد سال‌هایی را دور از این باشگاه سپری کند. در واقع بیش از آنکه پرسپولیسی‌ها از تکنیک کریمی سود ببرند اماراتی‌ها و قطری‌ها بودند که از جادوی او در صحرا سیراب می‌شدند.

 

 

هشت‌پوشان پرسپولیس در دو دوره تاریخی مختلف. این عکس مربوط به سال‌هایی است که ستاره‌های فوتبال در دفتر روزنامه‌ها با هواداران خود تلفنی صحبت می‌کردند.
 

 

 

پشت فرمان همان پژو405 معروف که اولین ماشین او در ورود به پرسپولیس بود. کریمی چند ماه قبل تا تمرین تیم‌ملی هم رفت اما ایویچ او را به تمرینات راه نداد.
 

 

 

 

اردوی پرسپولیس در رامسر با حضور عابدزاده، انصاریان، کاویانپور و دیگران. این یکی از معدود سال‌هایی است که فرشید و علی کریمی همزمان در پرسپولیس حضور دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد