آمارهای تکان‌دهنده جذب بی‌ضابطه نیرو در دولت گذشته

دیروز درجلسه غیر علنی مجلس، خانه ملت شاهد قرائت گزارشی بود که درنوع خود قابل تامل و جنجالی است. خبری که می‌تواند یکی از دلایل غیرعلنی بودن جلسه یاد شده باشد. سرمنشا این جنجال گزارشی بود که از سوی نماینده رشت قرائت شد. دراین جلسه غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی با ارائه گزارشی از تخلفات گسترده استخدامی در دولت نهم و دهم به ذکر آماری پرداخت که درنوع خود می‌توان آن را نمادی از قانون‌شکنی عینی دولتمردان گذشته دانست.  وی که پس از سخنان عسگری‌آزاد، جانشین معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور در نشست غیرعلنی مجلس پشت تریبون قرار گرفت با تایید سخنان آقای معاون به ارائه گزارشی پرداخت که شاید پرداختن به ابعاد گوناگون و تاثیرات منفی آن براقتصاد و مدیریت جامعه و کشور تنها از عهده یک تیم قوی و بی‌طرف اقتصادی و مدیریتی برآید. غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی درگفت‌وگو با «اعتماد» به تشریح برخی آمار و ارقام گزارشی که در مجلس ارائه کرد و به طرح دیدگاه‌های خود پرداخته و به عنوان فتح باب این گفت‌وگو گفت: به عنوان نمونه‌یی کوچک درچند سال گذشته شاهد استخدام بیش از 650 هزار نفر در پست‌های مختلف دولتی بوده‌ایم که از این تعداد جذب بیش از400هزار نفر از آنها بدون ضوابط و بر اساس رابطه‌ بوده است.


نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود با تاکید براینکه حجم بدنه خانواده دولت هم اینک به بیش از 5/8 میلیون نفر می‌رسد، گفت: از این تعداد 5/4 میلیون نفر بازنشسته و چهار میلیون مشغول به کار هستند که باز ازمیان این شاغلان بیش از 500 هزار نفر در پست‌های مدیریتی مشغول به خدمتند.


وی افزود: از سوی دیگر هما‌ن‌طور که می‌دانید باید حداکثر 10 درصد از نیروی‌های سازمان‌ها قراردادی باشند اما بررسی‌ها حکایت ازآن دارد که این رقم در بسیاری از موارد رشدی چند ده برابری داشته است.


وی به نمونه‌هایی از تخلفات یادشده دراین زمینه اشاره کرده و گفت: به عنوان مثال، به جای 10 درصد دربخش‌های صنعت و معدن حدود 790 درصد، ریاست‌جمهوری 507 درصد، تعاون 336 درصد و جهاد کشاورزی103 درصد جذب نیروی قراردادی داشته‌ایم.


وی با اعلام اینکه دولت گذشته بر اساس قانون باید حدود 125 هزار نیروی «قراردادی» جذب می‌کرد اما این تعداد به 548 هزار نفر در شرایط کنونی رسیده است، تصریح کرد: به بیانی 423هزار نفر بدون رعایت هرگونه تشریفات مانند آگهی استخدامی و برگزاری آزمون استخدام شده‌اند. جعفرزاده در بخش دیگری از سخنان خود به استخدام‌های بی‌رویه درآموزش و پرورش اشاره کرده و گفت: از طرف دیگر دو درصد از 76 هزار نفری که در دو سال گذشته در وزارت آموزش و پرورش استخدام شدند، بیسواد هستند، 14 درصد– معادل 10640 نفر- تحصیلاتی تا مقطع ابتدایی، 19 درصد معادل 14440 نفر- راهنمایی، 31درصد دیپلم و 33 درصد بالاتر از دیپلم هستند که نشان‌دهنده وقوع فاجعه‌یی پنهان در این حوزه و وزارتخانه است. وی گفت: ما درسال 1377 با 18 میلیون دانش‌آموزیک میلیون و 30 هزار کارمند درآموزش و پرورش داشته‌ایم اما این رقم درسال 1392 با 12 میلیون دانش‌آموز به جای آنکه به رقم 690 هزار نفر برسد، به بیش از یک میلیون و 24 هزار نفر رسیده است.


وی درپاسخ به سوال «اعتماد» مبنی براینکه پس چرا وزیر آموزش و پرورش همواره از کمبود نیروی انسانی گلایه دارد، گفت: مشکل آموزش و پرورش کمبود نیرو نیست بلکه توزیع نامناسب نیرو و به عبارتی سوء مدیریت است. وی ادامه داد: مثلا در جلسه‌یی که با شخص وزیر آموزش و پرورش داشتیم وی اعلام می‌کرد که ما در تهران با مشکل تجمع کارکنان «مرد» روبه‌رو هستیم و دربرخی شهرها برعکس خانم‌ها چندین برابر مردان هستند.


وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: از سویی دیگر بررسی‌های صورت گرفته نشان ازآن داردکه از سال 83 تا 91 حدود 332 هزار نفر در آموزش و پرورش استخدام شده‌‌اند، آن هم در شرایطی که درراستای طرح مهرآفرین هم‌اکنون حدود 392 هزار نفر در انتظار استخدام هستند، غافل از اینکه تا سه برابر این افراد بازنشسته نشوند امکان جذب این افراد وجود ندارد.


این نماینده منتقد در ادامه گفت‌وگوی خود با «اعتماد» با اشاره به بودجه جاری و عمومی کشور به عنوان دلیلی برای اثبات گفته‌های خود گفت: در سال 1384، بودجه عمومی و جاری کشور 67 درصد بوده که این رقم درسال 92 به 80 درصد رسیده، ضمن آنکه درکنار این مساله در همین بازه زمانی، حقوق و مزایای کارکنان دولت از 42 درصد به 63 درصد افزایش یافته است که نشان از رشد بیش از اندازه و فربه شدن اعجاب‌انگیز دولت دارد.


عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با ذکر اینکه دردولت‌های پیشین، بدنه دولت برخلاف شعارهایی که داده می‌شد، نه تنها کوچک‌تر نشده که چندین برابر نیز فربه‌تر و بزرگ‌تر شده است، تصریح کرد: متاسفانه در دولت گذشته عمده اطرافیان و خانواده‌های مسوولان، فرمانداران، استانداران و وزرا بدون هیچ قانونی استخدام شدند، به‌طوری که دختر یکی از فرمانداران که الفبای زبان عربی را بلند نبود در آن دوران به عنوان معلم عربی استخدام شد و هم‌اکنون در حال تدریس درس جغرافیاست!


جعفرزاده درپاسخ به سوالی مبنی براینکه چند درصد از 500 هزار مدیردولتی کشور جزو آقازاده‌ها هستند، گفت: اینکه دیگر واضح است. در شرایطی که شما برای حتی ورود به یک اداره برای انجام کاری ساده، احتیاج به پارتی و آشنا دارید، معلوم است که چه تعداد از این افراد جزو خانواده ‌ها و فرزندان آقازاده‌ها هستند!


وی با طرح سوالی خطاب به مسوولان گفت: در حالی که اکثر جوانان ما به خصوص جوانان روستایی ما پس از فارغ‌التحصیل شدن، به دلیل بی‌کاربودن و داشتن آینده‌یی نامعلوم، درکنج خانه‌های پدران خود کنج عزلت گزیده‌اند و از افسردگی مزمن رنج می‌برند، چرا باید فرزندان مسوولان و آقازاده‌ها بدون هیچ‌گونه تشریفاتی و شرکت در آزمون‌های قانونی در پست‌های کلیدی مشغول به کار شوند؟! نماینده رشت با تاکید براینکه باید تخلفات دولت گذشته در مراجع قانونی و قضایی پیگیری شود تا دیگر شاهد بروز چنین مواردی در هیچ دولت دیگری نباشیم، اضافه کرد: ما به زودی پرونده این تخلفات را به کمیسیون اصل 90 ارائه می‌دهیم تا رسیدگی شود ضمن آنکه از سایر نمایندگان و همکاران و مراجع قضایی و مسوولان ذی‌ربط نیز دعوت می‌کنیم تا برای برقراری عدالت و پایمال نشدن حق شهروندان و ملت با ما هم‌صدا و هم قسم شوند.


وی در پایان در پاسخ به سوال «اعتماد» در مورد تکلیف نیروهایی که بدون طی تشریفات و مراحل قانونی در دولت و سازمان‌های دولتی مشغول به کار شده‌اند، گفت: ما معتقدیم که باید مساوات و عدالت برقرار شود. به بیانی تمام این نیروها با پارتی بازی و رانت‌های موجود استخدام شده‌اند، پس باید همگی آنها اخراج شوند تا جوانان شایسته این مملکت سکان هدایت کشور را براساس دانش و تخصص کارشناسی برعهده گیرند، نه براساس رانت و پارتی‌بازی!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد