گل آفساید دولت در وقت اضافه

 با وجود رد طرح استخدام های اتوبوسی دولت توسط مجلس، این اقدام شائبه برانگیز دولت در چاچوب طرح مهرآفرین، همچنان ادامه دارد. استخدام های اتوبوسی دولت در ماه ها و روزهای پایانی خود، تبعیض و معضل مهمی در راه بکارگیری و استخدام نیروهای شایسته  بوده و علاوه بر مغایرت آن با مر قانون از آنجا که بار مالی و  تبعات حقوقی برای دولت آینده به همراه دارد بیش از پیش سئوال برانگیز شده و تعجب همگان را به همراه داشته است. جالب آنکه در هیچ دوره ای از ادوار گذشته چنین فعل و انفعالاتی آنهم در روزهای پایانی مسبوق به سابقه نبوده و نشان می دهد که دولت فعلی حتی نمی خواهد تا آخرین لحظات از اقدامات عجیب خود دست بردارد و حرکت بر مدار قانونی را پی بگیرد. 

مرغ دولت یک پا دارد

دولت دهم در ماه های پایانی زمامداری خود با ارائه ی طرح استخدامی به نام طرح مهرآفرین سونامی در موضوع استخدام به راه انداخت و چنین عنوان شد که دولت قصد دارد نزدیک به 600 هزار نفر را  استخدام رسمی کند. نکته ای که در همان بدو امر با مخالفت های پرشمار مجلس روبرو شد و پس از آن هئیت تطبیق مصوبات دولت در مجلس آن را غیر قانونی اعلام کرده و علی لاریجانی نیز طی نامه ای رسمی مغایرت این طرح با قانون را به رئیس جمهور ابلاغ کرد اما اینهمه نیز نتوانست ترمز دولت را بکشد. معاونت توسعه نیروی انسانی رئیس جمهور اعلام داشت که این طرح قانونی بوده و از اختیارات رئیس جمهور است پس از جدل های فراوان و با نزدیک شدن به پایان عمر دولت به نظر می رسید که این طرح نیز به بایگانی سپرده شود اما فعل و انفعالات عجیب اخیر نشان داد که دولت مستوری پیش گرفته و در پشت پرده این طرح را در دست اجرا داشته است. طرحی که اجرایی شدن آن به خصوص در برهه فعلی نه تنها هیچ وجاهت قانونی نداشته و ندارد بلکه آن را می توان بی اخلاقی محض محسوب کرد چرا که تبعات سنگینی برای دولت آینده داشته و آن را می توان یک رندی محض به حساب آورد. طرفه آنکه در یکی دو روز گذشته محمد رضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور و میر تاج الدینی معاونت امور روحانیون رئیس جمهور در سخنرانی های جداگانه ضمن انتقاد از زیر سئوال بردن آمار های اعلام شده از سوی دولت در زمینه اشتغال؛ چنین گفته اند که این کار اخلاقی نبوده و با طرح این شبهات در خصوص آمار رسمی سنگ روی سنگ بند نمی شود. حال این سئوال پیش می آید که  چرا آنان با اعلام آماری مبنی بر اینکه اشتغال زایی خالص دولت چیزی بالغ بر 14 هزار نفر در سال بوده؛ صدای اعتراضی بلند نکردند؟ آماری که بیش از دو ماه پیش از سوی یکی از کارشناسان اقتصادی در رسانه ملی انتشار یافت و در آن برهه واکنشی نیافت اما اکنون درست در همین روزهای پایانی با اعتراض روبرو شده و به نظر می رسد این اشتغال های تازه هم بی ارتباط با بالابری آمار نباشد و گویا آنان این استخدام های تازه را برای بالابری رکورد خود منظور کرده اند!.

آخرین دستاورد های دولت مهرورز

در تازه ترین مورد از استخدام های اتوبوسی، مسئولان دولتی در تیرماه یک آزمون استخدامی در استان گیلان برگزار کرده اند که بخشی  از طرح مهرآفرین بشمار می رود. طبق گزارش های بدست آمده 14 تیرماه  گذشته در استان گیلان آزمونی برگزار شد که  قرار بود  طی آن 265 نفر در 13 دستگاه اجرایی شامل تعاون کار و رفاه اجتماعی ، ثبت احوال ، بهزیستی ، پزشکی قانونی ، انتقال خون ، فرهنگ و ارشاد اسلامی ، بیمه سلامت ، ورزش و جوانان ، گمرک ، هواشناسی ، استانداری ، راه و شهر سازی و بنیاد شهید و امور ایثارگران استان جذب شوند. پس از درج اطلاعیه های مربوط به جذب نیرو بیش از ده هزار نفر در این آزمون نام نویسی و شرکت کردند و به 60 سوال تخصصی و 100 سوال عمومی پاسخ  دادند تا در ظاهر شایسته ترین ها انتخاب و استخدام شوند اما متاسفانه مسئولان برگزار کننده ی آزمون در اقدامی غیر قابل باور، این آزمون را تبدیل به  یک  نمایش برای استخدام فله ای نزدیکان خود کرده اند البته در این میان تعدادی از آزمون دهندگان هم جذب شده اند. ولی هر چه که هست غیر از شاکله کار که با اصول قانونی همخوانی ندارد نحوه برگزاری هم با این اوصاف خود محل ایراد فراوان است

 سخنان قابل تامل نماینده مجلس

جعفرزاده  نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، در یک موضع گیری رسمی نسبت به این آزمون، از نمایشی بودن این آزمون و به نوعی از به بازی گرفتن  ده هزار نفر شرکت کننده در این آزمون  خبر داده است.وی در این خصوص  به "خانه ملت" گفت: من در استان گیلان فرماندارانی را می شناسم که به جریان انحرافی وابسته بودند و فرزندان و اطرافیان خود، حتی دامادشان را وارد این سیستم کرده اند و از طریق این طرح مهرآفرین که دارای همه چیز است به جز مفهوم واقعی مهر، این افراد به استخدام درآمده اند.

وی افزود:آزمون هایی که در راستای اجرای این طرح برگزار می شد، نمایشی بود و بیشتر اعضا و اطرافیان خود دولت وارد ترکیب وزارتخانه ها شدند .جعفرزاده ایمن آبادی در این خصوص تصریح کرد: اعضای وارد شده به ترکیب وزارتخانه ها به نحوی است  که البته خسران شدیدی را نسبت به دولت بعدی وارد می کند. براساس گزارش های بدست آمده مستندات مربوط به این اقدام شرم آور توسط برخی از مسئولان به دیوان عدالت اداری ارسال شده و  با این اوصاف جای امیدواری است که با بررسی دقیق این مساله توسط سازمان های مربوطه، این تبعیض آشکار رفع شده و حق شرکت کنندگان در آزمون اعاده شود.  از سوی دیگر دولت آینده نیز باید بدون هیچ تامل و رودربایستی در اسرع وقت آبرفته را به جوی بازگرداند و وفق قانون افرادی را که به این سبک و سیاق آمده اند را با یک بیلط به منازل خود رهنمون کند. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد