تحلیل و آنالیز مسابقه پرسپولیس تهران - صبای قم

نوع چینش بازیکنان تیم پرسپولیس پیش از شروع مسابقه 3-3-4 بود و خط دفاع خود را بصورت دوخطی طرح ریزی نموده بود. در شروع، صبا اقدام به حفظ توپ در میانه زمین نمود که حرکت بازیکنان این تیم به جهت حمایت از هم تیمی های خود کامل نبود و منجر به لو رفتن مالکیت توپ گردید. در همان ابتدا به هنگام کسب مالکیت توپ، یاران تیم پرسپولیس قصد استفاده از جناحین خود را داشتند که به علت عدم تمرکز به سرانجام خاصی منجر نشد.

در چند رفت و برگشت پرسپولیس صاحب یک ضربه ایستگاهی شد که آنرا به صورت مستقیم و به قصد چهار چوب استفاده نمود و از بالای دروازه به بیرون رفت. تیم صبا قصد استفاده از پشت مدافعین تیم مقابل را داشت و با ارسال پاس بلند این هدف را به معرض نمایش می گذاشت.

طبق شروع مسابقه و در طول زمان 15 دقیقه ابتدائی آن، تیم قرمز پوش پایتخت به قصد استفاده از دو کناره زمین، تدارک حملات خود را طرح ریزی می نمود. که با تجمع مدافعین تیم حریف روبرو می شد.

صبا نیز به قصد استفاده از فضای ایجاد شده، پشت مدافعین کناری بیشتر از کناره ی چپ خود طراحی حمله می نمود و سعی در ارسال پاس بلند به نقطه کور دفاع پرسپولیس را داشت. این زمان مسابقه برای تیم پرسپولیس با ارسال کرنر به تیر دورتر، پرتاب اوت در نیمه خودی کوتاه و درنیمه حریف بلند و حرکت از کناره ها بود.

در 15 دقیقه دوم بازی (15-30) هافبک وسط تیم پرسپولیس که حکم اتصال این تیم از دفاع به حمله را ایفای نقش می نمود هیچوقت نتوانست این پیوست را شکل دهد و همواره به علت نوع استقرار بدن خود که به سمت مدافعین خودی بود مجبور به برگرداندن توپ به ایشان می شد و پر واضح است که هیچگاه دو هافبک کناری خود را نتوانست صاحب توپ نماید. زمانیکه تیم نتواند با استفاده از هافبک خود طرحریزی حملات را داشته باشد، فشار بر آن تیم زیاد می شود و همین موضوع منجر به این گردید که تیم صبا چند دقیقه ای را با ارسال ضربات کرنر و ضربه آزاد حاکم بر جریان مسابقه شود.

پس از دریافت ها و قطع نمودن ها توسط تیم پرسپولیس سرعت خوبی از این تیم مشاهده می شد و سعی در باز شدن و استفاده از ضد حمله را داشتند که به علت تصمیم گیری کند، موقعیتها از بین می رفت.

در 15 دقیقه پایانی نیمه اول صبا سعی در حفظ توپ و گرفتن آهنگ بازی را داشت تا بتواند شرایط تاکتیکی خود را پدید آورد، اما بواسطه تلاش خوب بازیکنان میانه زمین تیم حریف، موفقیتی نسبت به این ایده خود کسب ننمود. بازیکنان پرسپولیس در یک ضد حمله و حرکت در عمق دفاع تیم صبا، موفق به اقدام اولین شوت خود به سمت دروازه حریف شدند که با واکنش دروازه بان تیم صبا به کرنر رفت. در لحظات انتهائی نیمه اول فشار پرسپولیس بسیار زیاد شد و حملات خود از جناح راست طراحی و ارسال برای نقطه پنالتی می نمودند تا شاید مهاجمشان با ضربه سر دروازه صبا را تهدید نماید.

درنهایت نیمه اول برای پرسپولیس کارائی لازم را نداشت و صبا نیز نتوانست شرایط مورد نظر خود را در بازی پیاده نماید.
در شروع نیمه دوم و در 15 دقیقه چهارم مسابقه، دو تعویض در تیم پرسپولیس نشان از آن داشت که تیم در نیمه اول شرایط تاکتیکی خود را بصورت صحیح انجام نداده است و با چینش 2-1-3-4 شروع به ایفای نقش در این نیمه نمودند .

مهدوی کیا در همان ابتدای حضور خود با ارسالی مناسب در نقطه انتهائی دفاع صبا شرایط یک ضربه مناسب به سمت چهارچوب را بوجود آورد که عدم زمانبندی مناسب در حرکت از مهاجم این تیم موقعیت را بی اثر نمود.

صبا یک مقدار باهوش تر از نیمه اول خود بازی می نمود و در حرکات تیمی خود نظم بیشتری را به معرض نمایش گذاشت و در تدارک اولین ضد حمله خود که از قطع توپ پدیدآمده بود یک موقعیت جدی را روی دروازه پرسپولیس بوجود آورد.

بازهم نقطه ضعف تیمی پرسپولیس به هافبک میانی این تیم ختم می شد، جائیکه نقطه انفصال حرکات تیمی قرمزهای پایتخت بود. در زمان گرفتن توپ از مدافعین با حفظ حالت بدن خود و عدم چرخش، دوباره مدافعین را صاحب توپ مینمود و مدافعین مجبور به ارسال پاسهای بلند می شدند که به هیچ سرانجامی ختم نمی شد.

در 15 دقیقه پنجم بازی (60-75) چند صحنه هافبک پخته این تیم با استفاده از قابلیتهای فردی توانست پاسهای صحیح خود را به هم تیمی هایش برساند و شرایط حمله را شکل دهد. تا جائیکه در ارسالهای بلند حکم مهاجم هدف را ایفا می نمود و با ضربه سر رو به عقب قصد در صاحب توپ نمودن مهاجم دوم تیم خود را داشت. رفته رفته حملات پرسپولیس از جناح راست پررنگتر از سمت چپ این تیم شکل می گرفت که همین موضوع باعث شد تا تجمع بازیکنان صبا در این منطقه بیشترشود. تعویض دیگری نیز برای تیم پایتخت شکل گرفت و آن آمدن یک مهاجم سرزن دیگر به جای مهاجم سرعتی این تیم بود که می توانست نشان دهنده تغییر بازی پرسپولیس به سمت ارسالهای بلند باشد.

در 15 دقیقه پایانی این رقابت (75-90) صبا با استفاده از اشتباهات پی در پی هافبک تیم مقابل اقدام به قطع پاس این تیم نمود و با یک پاس در عمق موقعیت تک به تک برای مهاجم خود پدیدآورد که با قدر شناسی این بازیکن و یک شوت بسیار پخته تبدیل به اولین گل مسابقه گردید. کندی سرعت مدافعین تیم پرسپولیس و عدم جایگیری مناسب در دفاع نیز از عوامل بثمر رسیدن این گل بود.

در دو صحنه دیگر بازی پس از به ثمر رسیدن گل، بازیکنان صبا طرح ریزی ضد حمله را با برتری عددی نمودند که با عجله در حرکت و تاخیر انداختن خوب مدافعین پرسپولیس در این صحنه روبرو شدند. در انتهای مسابقه نیز در حرکت رو به جلوئی دیگر که از راست دفاع پرسپولیس صورت پذیرفت و منجر به نفوذ بازیکن تیم صبا به داخل محوطه جریمه گردید و بازهم به علت کندی حرکت مدافعین این تیم و عدم پوشش مناسب در دفاع، پنالتی برای تیم صبا پدیدآورد که گل دوم بازی بثمر رسید.

در نهایت عدم تصمیم گیری مناسب و سر وقت، در بین بازیکنان کناری تیم پرسپولیس و ضعف هافبک این تیم در دوختن خطوط سه گانه؛ منجر به این گردید که استحکام تاکتیکی این تیم شکل نگیرد تا در آنسوی میدان صبا با استفاده از معدود موقیتهای خود پیروزی شیرینی را جشن بگیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد