لینک دانود تقویم :
دانلود تقویم تصویری سال 91 برای پس زمینه سری اول با کیفیت عالی 1680*1050
تقویم هجری شمسی
تقویمی که ما از آن استفاده میکنیم، یکی از دقیقترین و مناسبترین
تقویمهای جهان است، اما متاسفانه فقط اندکی از ما آن را به خوبی میشناسیم
و تاریخچه به وجود آمدن آن را میدانیم. برای مثال، برخلاف تصور عموم،
تقویمی که امروز از آن استفاده میکنیم، قدمت 1386 ساله ندارد، بلکه در
همین دو قرن اخیر تدوین شده است.
اولین بار عبارت « هجری شمسی» در تقویم رسمی سال 4-1303 هجری قمری آمد. این
تقویم را عبدالغفارخان نجم الدوله ( 1259 - 1326 ق) استخراج کرده بود که
در بالای صفحات آن برای نخستین بار عبارت سال هجری شمسی 1265 به چشم می
آید. البته عبدالغفارخان نجم الدوله در سالهای بعد و در تقویم های آن
روزگار که به صورت دفترچه ای منتشر می شد، ستون جدیدی برای روزها و دوازده
برج حَمَل، ثور، ... و حوت، به طور مرتب درج می کرد و بدین ترتیب وی برای
اولین بار تقویمی را اختراع و ابداع کرد که امروزه به نام «تقویم هجری شمسی
بُرجی» معروف شده است. تا قبل از این تاریخ، تقویمی که اساس آن شمسی و
مبداء آن هجرت حضرت محمد(ص) از مکّه به مدینه باشد، در ایران رایج نبوده
است.
مبدا تقویم هجری شمسی بُرجی، اول بهار سال شمسی است که در آن هجرت حضرت
محمد(ص) از مکّه به مدینه اتفاق افتاده است. آغاز یا لحظه تحویل سال، (لحظه
عبور مرکز خورشید از نقطة اعتدال بهاری نیمکره شمالی) دقیقاً با محاسبات
نجومی تعیین میشود. به این جهت، اولین روز سال همیشه بر روز اول بهار
منطبق است. نام ماههای این تقویم(برجها)، به ترتیب همنام با دوازده صورت
فلکی قدیمی منطقهالبروج است. تعداد شبانهروز هر برج برابر با مدت حرکت
مرکز خورشید در همان برج که به علت حرکت ظاهری غیریکنواخت مرکز خورشید روی
مدارش از 29 تا 32 شبانهروز تغییر میکند. تقویم هجری شمسی که هم اکنون
تقویم رسمی کشور است،ازهر لحاظ به جز در نام و تعداد شبانه روزهای ماهها
همانند تقویم هجری شمسی بُرجی است. نام ماههای تقویم هجری شمسی ریشه
اوستایی دارند: «دی» یکی از القاب اهورامزدا و نام 11 ماه بقیه، اسامی
فرشتگان و یاوران اهورامزدا است.
در دوره پنجم مجلس شورای ملی ایران بر اساس قانونی(مصوب 11 فروردین 1304
هجری شمسی)، بروج به ماههای فارسی تغییر یافتند و از نوروز 1304 ، تقویم
هجری شمسی به عنوان تقویم رسمی کشور، جایگزین تقویم هجری شمسی بُرجی شد.
تقویم هجری قمری
تاریخ نویسان و سایر پژوهشگران دربارة چگونگی پیدایی و سیر تحول تقویم هجری
قمری در بخشهای مختلف جزیره العرب، در 18 سال نخست پس از هجرت پیامبر
اکرم(ص) اختلاف نظر دارند. هر یک از این پژوهشگران با استناد به آیات شریفة
قرآن مجید که موضوع آن نجوم و تقویم است و نیز به استناد قراردادها، صلح
نامه ها، فرامین و نامههای نوشته شده در این سال ها و انبوه روایات نقل
شده در کتب تاریخ و علوم دینی دورة اسلامی، نظراتی متفاوت و گاه متناقض،
اظهار کردهاند؛ اما تا کنون، هیچ یک از آنها از دایرة فرض و گمان فراتر
نرفتهاند.
تقویم هجری قمری بر دو نوع است: تقویم هجری قمری هلالی و تقویم هجری قمری
قراردادی که در اینجا تنها به بیان تقویم هجری قمری هلالی اکتفا می کنیم.
تقویم هجری قمری هلالی، تقویم دینی مسلمانان جهان است. مبدأ این تقویم، اول
محرم سالی است که پیامبر اکرم(ص) از مکة معظمه به مدینة منوره هجرت
فرمودند. این مبدأ قراردادی است و 59 تا 71 شبانهروز قبل از تاریخ تقریبی
هجرت پیامبر اکرم(ص) اختیار شده است.
سالهای این تقویم، شامل 12 ماه قمری هلالی است که به ترتیب عبارتند از :
محرم،صفر،ربیع الاول، ربیع الثانی، جمادی الاول، جمادی الثانیه، رجب،
شعبان، رمضان، شوال، ذیقعده و ذیحجه. تاریخ اول هر ماه با رؤیت هلال ماه نو
در شامگاه روز بیست و نهم یا سی اُم ماه قبل ماه، به ثبوت میرسد. با این
حساب، تعداد شبانهروزهای هر ماه قمری که برابر با مدت زمان بین دو رؤیت
متوالی هلال ماه نو است، 29 یا 30 شبانهروز گرفته میشود.
تقویم هجری شمسی، تقویم هجری قمری و تقویم میلادی سه تقویمی هستند که برای
ایرانیان مهم هستند. تقویم اول جهت مناسبت های رسمی و روزمره، تقویم دوم
جهت مراسم های مذهبی و دینی و تقویم سوم جهت برنامه های بین المللی استفاده
می شود
پیش بینی وضعیت رؤیت هلال ماههای قمری به مقادیر مشخصههای ماه و خورشید و
موقعیت جغرافیایی رصدگر در لحظة غروب خورشید تاریخ بیست و نهمین روز ماه
قبل، بستگی دارد. به عبارت دقیقتر، کارشناسان مسائل تقویم هجری قمری،
برای بررسی وضعیت رؤیت پذیری یا رویت ناپذیری هلال ماههای قمری در شامگاه
بیست و نهمین روز هر ماه قمری در نقطة جغرافیایی مورد نظر، روش علمی تازه
ای را به کار میبرند. این روش به این شرح است که در مرحلة نخست،
مشخصههای ماه و خورشید را برای لحظة غروب خورشید بیست و نهمین روز ماه
قمری محاسبه میکنند. سپس، این مقادیر مشخصه ها را با همة مقادیر
مشخصههای متناظرِ آنها بر اساس رکوردهای جهانی رؤیت هلال ماه، مقایسه
میکنند. این رکوردها، مربوط به رؤیت هلال ماهها از سال 1859 تا زمان حاضر
هستند که به تأیید مراکز نجومی معتبر جهان رسیدهاند. حالات متفاوتی ممکن
است رخ دهد.
کارشناسان بر اساس این حالات، دربارة رؤیت پذیری یا رؤیتناپذیری هلال ماه
در شامگاه بیست و نهمین روز هر ماه قمری و در نتیجه، تعیین تاریخ اول هر
ماه نو قمری برای آن نقطة جغرافیایی مورد نظر، اظهار نظر میکنند. البته،
این امکان وجود دارد که هلال ماه نو در مکانی بر روی کرة زمین، دقایقی قبل
یا بعد از لحظة غروب خورشید روزهای بیست و نهم یا سی اُم رؤیت شود. این
اختلاف یک شبانهروز در رؤیت هلال ماههای قمری، اختلاف یک شبانهروز در
تقویم هجری قمری هلالی کشورهای اسلامی را سبب میشود.
تقویم میلادی
پیدایش تقویم میلادی، نتیجة نزاعی بود که مدتهای متمادی در مورد صحیح
محاسبه نمودن روزهای تولد حضرت مسیح(ع) و عید پاک، بین کلیساها وجود داشت.
در سال 525 بعد از میلاد، راهبی رومی به نام «دیونی سیوس اکزیگیوس» بنا به
درخواست پاپ ژان اول جدولهای جدیدی برای تعیین روز عید پاک تهیه کرده بود.
او پیشنهاد کرد که تاریخ تولد حضرت مسیح (ع) به عنوان مبداء تقویم مسیحیان
اختیار شود. دیونی سیوس به دلایل نامعلومی، روز تولد حضرت مسیح (ع) را 25
دسامبر حساب کرد. در حالی که پژوهشگران به استناد شواهد و اسناد مختلف تولد
مسیح را حدود 4 تا 12 سال قبل از تاریخ محاسبه شده توسط دیونی سیوس
میدانند. درتقویم پیشنهاد شده توسط وی طول سال شمسی 25/365 شبانه روز و
سالهای قابل قسمت بر عدد 4، کبیسه محسوب می شد. اما استفاده از تقویم
میلادی به علت عدم موافقت کلیساهای مسیحی، جنبه عمومیت پیدا نکرد.
تقویم میلادی از قرن هفتم میلادی در ایتالیا و انگلستان و به دنبال آن در
قسمتهای از اسپانیا مورد استفاده قرار گرفت. از قرن یازدهم میلادی، تقویم
میلادی در قسمت عمدهای از اروپا جنبة عمومیت پیدا کرد. در قرون اخیر در
بسیاری از کتب تاریخی، نجومی و غیره تقویم میلادی یادشده به نام «تقویم
ژولین» یا «تقویم ژولیوس» یا «تقویم ژولی» معرفی شده است.
در سال 1576 میلادی، پاپ گرگوری سیزدهم کمیسیون خاصی را به سرپرستی
کریستوفر کلاویوس، منجم و استاد ریاضیات دانشگاه یسوعان شهر رم، مامور
بررسی و اصلاح تقویم میلادی نمود. در همین زمان، الی سییوس لیلیوس ، استاد
دانشگاه پروژیا، پیشنهادی را که از چند سال قبل برای اصلاح تقویم میلادی،
آماده کرده بود را برای پاپ فرستاد. این پیشنهاد مورد توجه کمیسیون اصلاح
تقویم قرار گرفت. سرانجام اصول کلی تقویم اصلاح شده در تاریخ 24 فوریة 1582
میلادی به موجب فرمانی از طرف پاپ گرگوری سیزدهم منتشر شد.
تقویم اصلاح شده که « تقویم گرگوری» نامیده می شود، همان تقویم میلادی
کنونی است که در حال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان به عنوان تقویم رسمی
متداول است.