راهکاری جستجو در GOOGLE

لیست جوائز ارسالی در سال 1390
RSS راهکاری جستجو در GOOGLE

شنبه 14 اسفند 1389

بازدیدها: 526   |   تعداد آرا: 28

راهکاری جستجو در GOOGLE
راهکاری جستجو در GOOGLE


 





 
گوگل یکی از پرقدرترین و پر ترافیکترین موتورهای جستجو در وب است. این موتور جست وجو ، امکان دسترسی آسان به بیش از 3 میلیارد صفحه وب را فراهم می کند و هر روز پذیرای میلیونها کاربر از سرتاسر دنیاست. بدون شک استفاده بهینه از چنین موتور پر قدرتی ، مستلزم اتخاذ روشهای صحیح و منطقی در امر جست و جو است.

راهکاری جستجو در GOOGLE

مفاهیم اولیه جست و جو در گوگل
 

برای ورود یک پرس و جو در موتور جست و جوی گوگل ، کافی است کلمه توصیفی در رابطه با موضوع جست و جو را تایپ کرده و کلید ENTER را فشار دهید تا لیستی از صفحات وب مرتبط با موضوع مورد نظرتان ارائه شود. از آنجائی که گوگل در لیست مذکور ، صفحات وبی را که شامل تمامی کلمات موجود در پرس و جوی مورد نظر است نمایش می دهد ، لذا برای بهبود یا محدود سازی دامنه جست و جو ، مجبور خواهیم بود که کلمات بیشتری را به عبارت جستجو بیافزاییم. با این عمل ، پرس و جوی جدید زیر مجموعه ای از صفحات یافت شده برای پرس و جوی قبلی را باز می گرداند.

انتخاب کلمات کلیدی
 

برای کسب بهترین نتایج در عملیات جست و جو ، استفاده بهینه از کلمات کلیدی حائز اهمیت است. در این رابطه نکات زیر را همیشه به خاطر بسپارید.
ـ در صورت امکان از اسامی خاص استفاده کنید. برای مثال اگر بدنبال اطلاعاتی در مورد پیکاسو نقاش معروف هستید ، به جای PAINTERS از کلمه PICASSO استفاده نمائید.
ـ از کلماتی که احتمال ظاهر شدنشان در سایتی وجود دارد ، استفاده کنید. برای مثال ، کاربرد کلماتی مانند LUXURY HOTEL در عبارت جست وجو در مقایسه با عبارت REALY NICE PLACES TP SPEND THE NIGHT IN HAWAII نتایج بهتری را در پی خواهد داشت.
ـ تا جایی که ممکن است از کلمات کلیدی دقیقتری استفاده کنید. برای مثال ،
پرس و جوی ANTIQUE LEAD SOLDIERS نسبت به پرس و جوی OLD METAL TOYS نتایج بهتری را یه دنبال خواهد داشت.

درج خودکارAND در پرس و جو
 

طبق پیش فرضها ، گوگل تنها صفحاتی را باز می گرداند که شامل تمامی واژه های مورد جستجو است. در این صورت نیازی به افزودنAND میان واژه ها نیست. به خاطر داشته باشید که ترتیب تایپ کردن واژه ها ، روی نتایج جستجو تاثیر خواهد گذاشت. برای محدود کردن هر چه بیشتر جستجو کافی است واژه های بیشتری را به پرس و جو اضافه کنید.

حذف خودکار کلمات عمومی
 

گوگل کلمات و کاراکترهای عمومی نظیر WHERE , HOW و ارقام و حروف منفرد را نادیده میگیرد. زیر آنها عملیات جست و جو را بدون بهبود نتایج ، فقط کند می سازند. اگر گوگل یکی از این کلمات را حذف کند ، در صفحه نتایج و زیر کادر جست وجو با نمایش جزئیات ،‌این مساله را یادآوری خواهد کرد.
اگر یک کلمه عمومی در بدست آوردن نتایج دلخواه موثر باشد ، می توانید با گذاشته علامت + در مقابل کلمه مزبور آن را به پرس و جوی خود اضافه کنید (توجه داشته باشید که باید قبل از علامت + یک فاصله خالی قرار دهید)
روش دیگر برای انجام این کار ، هدایت عبارت جستجو است که مفهوم آن گذاشتن علائم کوتیشن در اطراف دو یا چند کلمه است. بدین ترتیب کلمات عمومی نیز در جست و جو شرکت داده خواهند شد. مانند "TEHRAN" .
برای مثال جهت جستجوی "قسمت اول بازی جنگ ستارگان" یکی از عبارتهای زیر را وارد کنید.
ـ STAR WARS EPSIDE + I
ـ I" "STAR WARS EPSIDE

استفاده از حروف بزرگ :
 

گوگل در جست و جوهای خود تفاوتی بین حروف بزرگ و کوچک قائل نمی شود. تمامی حروف پرس و جو صرف نظر از اینکه چگونه تایپ کرده اید ، با حروف کوچک در نظر گرفته می شوند.
برای مثال پرس و جوهای "Tehran" و "tehran" و "TEHRAN" همگی نتایج یکسانی را باز میگردانند.

گونه های مختلف یک کلمه
 

برای ارائه دقیقترین نتایج ، گوگل از پرس و جوهای حاوی کاراکترهای عمومی WILD CARD پشتیبانی نمی کند. به عبارت دیگر گوگل دقیقا کلماتی را که در کادر جست وجو وارد کرده اید ‌مورد جست وجو قرار می دهد و بنابراین در جست و جوی کلمه "BOOK" یا "BOOK*" نتایجی مانند "BOOKS" و "BOOKSTORE" را بدنبال نخواهد داشت.

جست و جو در گروهها
 

اگر دقیقا نمی دانید از کدام کلمات کلیدی در عبارت جستجو استفاده کنید ،‌ دایرکتوری گوگل (DIRECTORY.GOOGLE.COM) مکان خوبی برای شروع کار جستجو است. برای مثال جستجوی کلمه SATRUN در گروه SCIENCE>ASTRONOMY از دایرکتوری گوگل ،‌ منجر به نمایش صفحاتی درباره سیاره کیوان یا زحل خواهد شد. در حالی که جستجوی همین کلمه در گروه خودرو صفحاتی درباره اتومبیل SATURN را به دنبال خواهد داشت. با جستجو داخل یک گروه دلخواه می توانید صفحات مرتبط با موضوع مورد نظر را محدودتر کنید.

جستجوی پیشرفته در گوگل
 

می توانید با افزدون عملگرهایی که عملکرد کلمات کلیدی را بهبود می بخشند و در مواردی روش جستجو را به طور کلی تغییر می دهند ، دقت جستجوهای خود را افزایش دهید.
گوگل در جست و جوی پیشرفته از عملگرهای متعددی پشتیبانی می کند. این عملگرها ، کلمات پرس و جویی هستند که مفهوم خاصی برای گوگل دارند.

عملگر +
 

در رابطه با این عملگر توضیحات کافی داده شد.

عملگر ـ
 

گاهی اوقات کلمه ای که به دنبال آن هستید ، بیش از یک معنا دارد. برای مثال کلمه BASS به معانی نوعی ماهی وهمچنین به معنای بم است که می تواند هم به ماهیگیری و هم به موسیقی مربوط باشد. در چنین وضعیتی می توانید کلمه مورد نظر را به همراه علامت " - " در کنار آن ، به پرس و جوی خود اضافه کنید تا در هنگام جستجو نادیده گرفته شود.(افزودن فاصله خالی قبل از علمات تفریق الزامی است). برای مثال جهت یافتن صفحات وبی درباره bass که شامل music نیست این پرس و جو را به شکل زیر تایپ می کنیم.
Bass-music

عملگر " "
 

برای جستجوی یک عبارت ، کلمات آن را داخل علامت کوتیشن قرار دهید. در این صورت کلمات محصور بین علامت کوتیشن مانند "TEHRAN" در نتایج حاصل از جستجو ، دقیقا همانطور که آنها را وارد کرده اید ، کنار هم ظاهر خواهند شد.
* جستجوی عبارتها با استفاده از این روش ، به ویژه برای جستجوی کلمات قصار ، ‌ضرب المثلها و اسامی منحصر بفرد مفید هستند.

عملگر OR
 

گوگل از عملگر منطقی OR پشتیبانی می کند. برای بازیابی صفحاتی که شامل کلمه A یا B ‌ هستند ، عملگر OR را (با حروف بزرگ) میان این کلمات تایپ کنید. (A OR B)

عملگر محدود کننده حوزه مورد جستجو
 

اگر سایتی را که می خواهید جستجو کنید می شناسید ، اما مطمئن نیستید که اطلاعات مورد نظر در کدام نقطه از این سایت واقع شده اند ، می توانید از گوگل بخواهید تنها آن حوزه را جستجو کند. بدین منظور کلمه موردنظر را به همراه کلمه SITE و علامت سمی کولن و سپس نام حوزه ، وارد کنید.
برای مثال ، جهت یافتن اطلاعاتی در مورد شرایط ورود به دانشگاه استانفورد ، پرس و جوی خود را به شکل زیر وارد کنید.
SITE :WWW.STANFORD.EDU ADMISSION

سایر ویژگیهای جستجوی پیشرفته :
 

می توانید در پنجره جستجو پیشرفته از گزینه های ذیل نیز برای اهداف معینی استفاده کنید.
ـ LANGUAGE : انتخاب زبان ارائه نتایج حاصل از جستجو
ـ DATE : تعیین محدوده زمانی برای نتایج حاصل از جستجو (3 یا 6 یا 12 ماه گذشته)
ـ OCCURRENCES : انتخاب مکان جستجوی واژه های مورد نظر در صفحه وب (در عنوان ، آدرس یا هر نقطه ای از صفحه وب)
ـ DOMAINS : جستجوی یک وب سایت خاص یا حذف کامل یک سایت از عملیات جستجو
ـ SAFE SEARCH : صفحات SAFE SEARCH گوگل شامل نام سایتهائی است که اطلاعات مورد جستجوی شما را در بردارند و اسامی آنها از لیست نتایج حذف شده است.

مفهوم پیوندها در لیست نتایج :
 

در لیست نتایج حاصل از جستجو ، هر یک از پیوندها دارای معنا و کاربرد بخصوصی است که در زیر به شرح آنها می پردازیم.

A. ADVANCED SEARCH
شما را به صفحه ای پیوند می دهد که می توانید در آن جستجوی خود را (در صورت لزوم) محدود کنید.
 

B. PREFERCNES
 

شما را به صفحه ای پیوند می دهد که در آن اولویتهای جستجو نظیر ، تعداد پیش فرض نتایج در هر صفحه ، زبان رابط کاربردی و اینکه نتایج حاصل از جستجو با استفاده از فیلتر SAFE SEARCH گوگل نمایش یابند یا خیر را تعیین می کند.

C. LANGUAGE TOOLS
 

ابزارهایی برای تنظیم اولویت های زبان در صفحاتی که باید جستجو شوند ، زبان رابط کاربردی و ترجمه نتایج حاصل ، در اختیار می گذارد.

D. SEARCH TIPS
 

پیوند شما را با اطلاعاتی برقرار می کند که شما را در جستجویی کارامدتر یاری خواهند کرد.

E. SEARCH FIELDS
 

برای ورود یک پرس و جو داخل گوگل ، چند کلمه کلیدی توصیفی تایپ کنید. سپس کلید ENTER را فشار دهید. یا روی دکمه SEARCH کلیک کنید تا نتایح حاصل از جستجو در اختیارتان گذاشته شود.

F. GOOGLE SEARCH BUTOON
 

برای ارائه یک پرس و جوی دیگر به گوگل ، روی این دکمه کلید کنید. به جای این کار می توانید کلید ENTER را نیز فشار دهید.

G. TABS
 

می توانید با کلیک روی زبانه های ذیل ، هدف جستجوی خود را در گوگل مشخص کنید :

WEB :
جستجوی کامل وب
 

IMAGE:
یافتن تصاویر
 

GROUPS :
 

جستجوی اطلاعات در آرشیو گفتگوی USENET

DIRECTORY :
 

جستجوی اطلاعات در گروههای گوگل

H. STATICS BAR
 

در این نوار ، اطلاعات آماری راجع به جستجوی شما ، شامل تعداد نتایج حاصل از جستجو و مدت زمان جستجوی اطلاعات نمایش داده می شود.

I. CATEGORY
 

اگر واژه های مورد جستجو در دایرکتوری گوگل نیز وجود داشته باشد ، با استفاده از این پیوندها می توانید به اطلاعات بیشتری در ارتباط با پرس و جوی خود دست یابید. روی این پیوندها کلیک کنید نا بتوانید پیوندهای دیگر را مرور نمائید.

J. PAFGE TILE
 

اولین سطر نتیجه جستجو ، متعلق به نام صفحه وب یافت شده است. گاهی اوقات به جای این عنوان یک URL نمایش داده می شود. بدین معنا که این صفحه عنوان ندارد یا اینکه گوگل محتوای کامل آن را صفحه را شاخص گذاری نکرده است. توجه داشته باشید که این صفحه نسبت به صفحات دیگر ، با پرس وجوی شما تطبیق بیشتری دارد.

K. TEXT BELOW THE TILE
 

متن زیر عنوان ، گلچینی از نتایج حاصل از جستجوی پرس و جوی شماست. با کمک این متن می توانید واژه های مورد جستجوی خود را قبل از کلیک کردن نتیجه ، در مفاد صفحه وب یافت شده ببینید.

L. DESCRIPTION
 

اگر پرس و جوی شما در دایرکتوری گوگل موجود باشد ، در این خط شرحی راجع به آن داده میشود.

M. CATEGORY
 

اگر سایت یافت شده برای پرس و جوی شما در دایرکتوری گوگل وجود دارد ، نام گروه مربوطه در زیر شرح آن نمایش داده می شود.

N. URL OF RESULT
 

آدرس صفحه وب یافت شده را مشخص می کند.

O. SIZE
 

این عدد حجم بخش متنی صفحه وب یافت شده را مشخص میکند. برای سایتهایی که در گوگل شاخص گذاری نشده اند ، این مقدار حذف می شود.

P. CACHED
 

با کلیک روی این پیوند می توانید محتویات صفحه وب مورد نظر را از زمانی که توسط گوگل شاخص گذاری شده ، مشاهده کنید. اگر بنا به دلایلی پیوند سایت ، شما را به صفحه مربوطه متصل نکرد ، می توانید نسخه درون CACHE آن را بازیابی کرده و به اطلاعاتی که نیاز دارید ، دسترسی یابید.

Q. SIMILAR PAGES
 

وقتی روی این پیوند کلیک می کنید ، گوگل به طور خودکار عملیات جستجو برای یافتن صفحات مرتبط با نتیجه مورد نظر را انجام دهد.

R. INTENDEND RESULT
 

اگر گوگل نتایج متعددی را در یک سایت خاص بیابد. ابتدا مناسبترین نتیجه و در زیر آن نتایج به دست آمده از همان سایت را نمایش می دهد.

S. MORE RESULTS
 

اگر بیش از دو نتیجه از یک سایت حاصل شود ،‌ با کلیک روی پیوند

MORE RESULTS FROM…...
 

می توان به بقیه نتایج دسترسی یافت.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد