لپ تاپ تان را خنک نگه دارید

مقدمه
 

طی چند سال گذشته لپ تاپ هایی که بیش از حد گرم شده اند، خبرهای زیادی را به خود اختصاص داده اند. این مشکل در ابتدا در سال 2006 و زمانی که گزارش هایی در مورد لپ تاپ هایی که آتش گرفته بودند، پدیدار گردید. مشکل اصلی به باطری ها مربوط می شد و کمپانی هایی مثل Dell, Sony و Acer مجبور بودند فراخوان های عمده ای را برای تعویض باطری لپ تاپ ها منتشر کنند.
موضوع کلی لپ تاپ های داغ، از باطری های خراب جدا است اما در اصل موضوع «انفجار» لپ تاپ ها بود که توجه همگان را به این موضوع جلب کرد: افزایش گرما برای لپ تاپ بسیار مضر است. برخی از افراد دچار سوختگی شده اند و درایوهای دیسک سخت کامپیوترها به واسطه ی افزایش حرارت، از بین رفته اند. اما اگر دلیل این مشکل باطری های خراب نیست، چه چیزی باعث گرم شدن لپ تاپ می شود؟
شما احتمالاً متوجه شده اید که تمام تجهیزات الکترونیکی شما وقتی برای مدتی کار می کنند گرم می شوند؛ سعی کنید بعد از تماشای یک فیلم دست تان را روی پخش کننده DVD بگذارید. اجزاء و قطعات الکترونیکی وقتی کار می کنند گرما ایجاد می نمایند و لپ تاپ شما نیز از این قاعده مستثنی نیست.
در این مقاله، ما خواهیم دید که چرا لپ تاپ ها داغ می شوند و همچنین به شما خواهیم گفت برای نگهداری و استفاده از add-onها به منظور خنک نگه داشتن لپ تاپ خود چه کاری باید انجام دهید. شما حتی مجبور نیستید برای این کارها پول خرج کنید.

دو دلیل عمده، برای گرم شدن بیش از حد لپ تاپ ها در مقابل کامپیوترهای دسک تاپ وجود دارد. اولاً، لپ تاپ ها کوچک تر از دسک تاپ ها هستند و قطعات الکترونیکی آن ها در فضای کم تری در کنار هم فشرده شده است. از آنجائیکه آن ها نزدیک هم هستند و به دلیل این که کیس یک لپ تاپ بسیار باریک است، فضای کافی برای خارج شدن گرما از آن وجود ندارد. مشکل دیگر قدرت است. با پر قدرت تر شدن پردازنده ی لپ تاپ ها و با توجه به این که سیستم عامل ها برای اجرا، به مقدار زیادی از این توان نیاز دارند در درون کیس، گرمای زیادی تولید می شود. البته، تولیدکنندگان لپ تاپ از این مسائل آگاهی دارند و برای از بین بردن این گرما و حرارت، چیزهای زیادی در داخل کیس گذاشته اند. فن ها، heat sinkها و هواکش ها کار می کنند تا لپ تاپ شما را در حالی که کار می کند، خنک نگه دارند. اگرچه گاهی اوقات این ها کافی نیستند. گرم شدن بیش از حد می تواند زمانی که یک فن به درستی کار نمی کند یا اشکالات دیگری بروز می کند، ایجاد شود. اما گاهی اوقات این گرم شدن بیش از آن که به کامپیوتر مربوط باشد به خود کاربر ربط دارد. بنابراین قبل از این که وارد بحث استفاده از یک ست آپ خنک کننده بیرونی شویم، اجازه دهید ببینیم چگونه می توانیم به لپ تاپ مان کمک کنیم تا خودش خنک بماند.

خنک کردن لپ تاپ: کارهایی که خودتان می توانید انجام دهید
 

اطمینان از این که امکانات و قابلیت های خنک کنندگی لپ تاپ تان به درستی کار می کنند، می تواند راه طولانی برطرف کردن اشکالات را بسیار کوتاه کند. بنابراین بهترین راه این است که با نگهداری مناسب، لپ تاپ را از گرم شدن بیش از حد حفظ کنید. اگر متوجه شدید لپ تاپ تان گرمای بیش از حد تولید می کند و اگر فن ها در فواصل زمانی کوتاه روشن و خاموش می شوند اولین کاری که باید انجام دهید چند رسیدگی ساده است:
فن ها را چک کنید: بهترین راه برای اطمینان از این که فن ها درست کار می کنند این است که از یک نرم افزار تشخیصی استفاده کنید زیرا فن ها در داخل کیس قرار گرفته اند و گاهی اوقات باز کردن کیس یک لپ تاپ می تواند باعث از بین رفتن گارانتی آن شود. به سایت وب کمپانی سازنده ی لپ تاپ مراجعه کنید و ببینید آیا یک ابزار تشخیصی فن برای دانلود در آن جا هست یا نه. اگر این نرم افزار وجود نداشت می توانید یکی از آن ها را از طریق یک فروشنده ی آن لاین مطمئن دانلود کنید.
هواکش های ورودی را تمیز کنید: اغلب لپ تاپ ها، از جریان هوا برای کمک به خنک کنندگی استفاده می کنند. آن ها دارای هواکش های ورودی در جلوی کیس هستند و هوا را از پشت لپ تاپ به بیرون می فرستند. گرد و غبار و ذرات ریز می تواند این هواکش ها را مسدود و جریان هوا را متوقف کند. احتمالاً ساده ترین راه تمیز کردن این هواکش ها با استفاده از هوای فشرده است. شما می توانید محصولات هوای فشرده را در فروشگاه های لوازم اداری و دفتری پیدا کنید. همچنین می توانید هواکش ها را با پارچه نم دار و نه خیس، تمیز کنید.
تنظیمات بایوس را چک کنید: تنظیمات نرم افزاری وجود دارد که به شما می گویند کامپیوترتان چقدر گرم است و در چه درجه حرارتی فن ها شروع به کار می کنند. گاهی اوقات ارتقاء های بایوس از تنظیمات حرارتی بازنگری شده بهره می گیرند که به شما کمک می کند میزان خنک کنندگی را بهینه سازی کنید. برای ارتقای بایوس لپ تاپ خود به سایت وب سازنده آن مراجعه کنید اما مراقب باشید زیرا ارتقای بایوس سیستم در مقایسه با مسائل مربوط به سیستم عامل پیچیده تر است.
وقتی از درست بودن سیستم خنک کنندگی کامپیوترتان مطمئن شدید می توانید بر روی رفتارهای کار با لپ تاپ متمرکز شوید تا همه چیز به همان شکل باقی بماند. به عنوان مثال هرگز در زیر نور خورشید از لپ تاپ استفاده نکنید، آن را از رادیاتورها و منابع تولید کننده ی حرارت دور نگه دارید، و هرگز آن را در یک اتوموبیل داغ جا نگذارید. رفتاری که واقعاً می تواند به شما کمک کند کمی غیرعاقلانه است: لپ تاپ تان را از روی Lapتان بردارید! در بخش بعدی مقاله به ابزاری که می تواند به شما کمک کنند خواهیم پرداخت.

خنک کردن لپ تاپ: چیزهایی که می توانید استفاده کنید.
 

حتی اگر سیستم خنک کنندگی لپ تاپ شما تا حد ممکن، به خوبی کار کند، هنوز هم می توانید کارهای بیشتری انجام دهید. واقعیت عجیب این است که وقتی شما از یک لپ تاپ بر روی پای تان استفاده می کنید از آن درخواست می کنید تا بیش از حد گرم شود. هر سطح نرمی می تواند جلوی جریان هوای هواکش های خنک کننده را بگیرد. این کار همچنین می تواند باعث مسدود شدن سطح زیرین لپ تاپ شود. اینگونه است که افراد باعث شعله ور شدن لپ تاپ های خود می شوند. البته تولید گرما می تواند حتی وقتی لپ تاپ بر روی میز کار است، نیز رخ دهد.
روش های متفاوت و در عین حال اندکی برای جلوگیری از بروز این نوع تله ی حرارتی وجود دارد. یکی از این راه ها استفاده از پایه های لپ تاپ یا laptop stand است که بین زیر لپ تاپ و سطحی که لپ تاپ را روی آن می گذارید فاصله ای ایجاد می کند. این پایه اساساً فضایی به وجود می آورد که گرما را متفرق می کند و مانع تجمع حرارت می شود. یک پایه معمولاً یک سطح تخت و باریک با پایه های کوتاه است و شما می توانید آن را روی پای خود یا روی میز کارتان بگذارید. با وجود یک یا دو اینچ هوا در زیر لپ تاپ، گرما به راحتی خارج می شود و جریان هوای هواکش ها کاملاً باز می ماند. گاهی اوقات، یک پایه ممکن است از ماده ی خاصی به نام آلومینیوم که مثل heat sink عمل می کند ساخته شده باشد. این وسیله به طور فعال، گرما را از لپ تاپ بیرون می کشد و به فرآیند خنک کنندگی کمک می نماید.
یک راه دیگر، استفاده از یک laptop pad یا mat است. در این روش مثل وقتی که از یک heat sink آلومینیومی استفاده می کنید، شما لپ تاپ را بر روی یک سطح مدیریت حرارتی فعال می گذارید. این ممکن است به معنای استفاده از یک mat عایق باشد که گرمای حاصل از لپ تاپ را برای محافظت از سطح پا و زانوی شما به دام می اندازد. این همچنین می تواند به معنای یک pad باریک با فن هایی باشد که گرما را از لپ تاپ بیرون می کشد و متفرق می کند.
در حالیکه می توانید یکی از این یونیت های خنک کننده را از فروشگاه های لوازم الکترونیکی یا هزاران خرده فروشی آن لاین تهیه کنید، ممکن است چیزی در خانه تان داشته باشید که همین الان بتوانید از آن استفاده کنید. یک میز کمپینگ کوچک می تواند به عنوان پایه ی لپ تاپ عمل کند. همچنین یک رک بزرگ آشپزی (مثل نمونه ای که برای خنک کردن کیک و کلوچه استفاده می کنید) نیز می تواند همین کار را انجام دهد.
نکته ای که باید به خاطر بسپارید این است که مشخصات گرم شدن لپ تاپ بر اساس عمر آن، محیط استفاده و میزان استفاده از پاور آن همواره در حال تغییر است. بنابراین حتی اگر فکر می کنید از یک سیستم خنک کننده ی کامل و عالی برخوردار هستید ممکن است بخواهید نوعی نرم افزار مانیتورینگ گرما نیز نصب کنید. این نرم افزار به شما کمک می کند بیش تر مراقب تغییرات حرارتی لپ تاپ خود باشید و با موقعیت های مختلفی که باعث بالا رفتن حرارت می شود آشنا شوید.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد