آداب معاشرت با همکار

چه کنیم که هم رسمی باشیم و هم صمیمی؟
 

رابطه مثبت با همکاران باید بر مبنای احترام به حریم شخصی، مقام و شخصیت آنها باشد و مراقب کلیه رفتارهای خود، گپ های دوستانه شوخی و خنده و اختلافات باشید. در گفتگوهای خود با همکاران تان، چه گپ های دوستانه باشد و چه صحبت های جدی کاری، یکی از سریع ترین راه ها برای از خود راندن دیگران، تجاوز به حریم شخصی آنهاست؛ برای آن که رابطه بهتر و امروزی تری با همکاران تان داشته باشید، این چند توصیه را جدی بگیرید:
• به جای ازدحام کردن به دور کسانی که با آنها صحبت می کنید، کمی عقب تر بایستید (نیم متر فاصله مناسب است).
• اگر یکی از همکاران صدایی آرام و ملایم داشت، ممکن است برای درک صحبت های او کمی خم شوید، اما وقتی نوبت به حرف زدن خودتان رسید باید به حالت معمول برگردید.
• هنگام گفتگو با طرف مقابل، ارتباط چشمی پیدا کنید. داشتن سیمایی مشتاق و علاقه مند که با ارتباط چشمی آغاز می شود، تاثیر بیشتری بر مخاطب خواهد گذاشت.
• حواس تان به اختلاف های قدی باشد. اگر با یکی از همکاران اختلاف قدی زیادی داشتید، هنگام صحبت کردن با وی، به اندازه کافی از او دور بایستید تا او مجبور نباشد مدام بالا یا پایین را نگاه کند.
• مراعات حال همکاران ناتوان جسمی خود را بکنید مثلاً آنها که روی ویلچر هستند که مشکل ناشنوایی دارند.
• اگر با همکاران بین المللی در ارتباط هستید، باید از فرهنگ و آداب سخن گفتن آنها آگاه باشید.

درخواست کمک
 

مسلماً هیچ کس از افرادی که کار و مسوولیت های شان را به موقع انجام نمی دهند و برای اتمام کار خود، همکاران را وادار به کمک می کنند، خوشش نمی آید. همین طور آن دسته از افرادی که سیستم فایل بندی شرکت را هیچ وقت یاد نمی گیرند و مدام برای آموزش به این و آن متوسل می شوند. در نتیجه بعضی از کارمندان خوب هم به خاطر این که می ترسند با چنین افراد بی مسوولیتی اشتباه گرفته شوند، در درخواست کمک از همکاران خود تردید می کنند. اما در بیشتر شرکت ها و ادارات کارمندان برای کمک به آن دسته از همکاران که قبلاً به یاری آنها آمده اند، مشتاقند.
بهترین راه برای درخواست کمک، کمک کردن به دیگران است. مثلاً اگر وقتی می بینید یکی از همکاران در ساعت ناهار مشغول رسیدگی به پرونده های مشتریان است که روی هم تلمبار شده، به او کمک کنید. مطمئناً این سخاوت و خیرخواهی شما بی پاسخ نخواهد ماند. البته این کار داوطلبانه جزو اضافه کاری های شما ثبت نخواهد شد که به ازای آن مزد بگیرید. پاداش شما فقط تشکر و قدردانی همکارتان خواهد بود که در جای خودش بسیار ارزشمند است. از این دید نگاه نکنید که هر کار نیک تان باید با مزد و اجرت جبران شود. هیچ وقت هم این کمک های دوستان تان را به همکاران یادآوری نکنید تا ثابت کنید چه انسان فداکار و با گذشتی هستید! چون آدم ها از این که مدیون باشند، خوش شان نمی آید.
از طرفی وقتی یکی از همکاران در کارها به کمک شما می آید، تشکر و قدردانی فراموش تان نشود، حتی اگر کمکی ناچیز باشد. وقتی هم که یکی از همکاران تان از ساعت ناهارش برای کمک به شما می گذرد، یک هدیه کوچک با یک دعوت به ناهار ضروری است.

تعریف کردن و تعریف شنیدن
 

همه کارمندان گاهی نیاز دارند تا کسی از آنها تعریف و تمجید کند. مدیران شرکت معمولاً مشاورانی را استخدام می کنند تا به آنها آموزش دهند که چطور کارمندان را مورد تشویق و تحسین قرار دهند. اما روش اصلی این است که فردی همدل باشید و برای دیگران احساس داشته باشید. گفتن «آفرین» یا «کارت عالی بود» به کارمندان انگیزه داده و روحیه آنها را بالا می برد. همچنین نشان می دهد شما فردی باملاحظه و هوشیار هستید و می دانید که چه زمان باید آنها را تشویق و تحسین کنید. اما حواس تان باشد که اغراق نکنید و بیش از اندازه از همکاران تان تعریف نکنید، چون این کار ارزش تمجیدها و صمیمیت تان را کم می کند قدردانی از تعریف و تمجیدهای دیگران برای خیلی از افراد به نظر مشکل است. خیلی ها که از بچگی یاد گرفته اند خودنما و فخرفروش نباشند، آن قدر در مورد شایستگی نداشتن در برابر تعریفات دیگران موشکافی می کنند که جنبه منفی به آن می دهند. این اندازه شکسته نفسی و فروتنی هم اصلاً خوب نیست. پس از این به بعد به جای دلیل و برهان آوردن برای عدم لیاقت و شایستگی شما برای تعریف فلان نفر از کارتان، بهتر است بگویید، «کارم را خوب انجام دادم، نه؟»

وقتی یکی از همکاران نامزد یا عروسی می کند
 

«تبریک می گویم» «برایت آرزوی خوشبختی و موفقیت می کنم»، «عروسی ات مبارک باشد». طبیعتاً در چنین مواقعی باید برای فرد مورد نظر آرزوی خوشبختی کنید. در مورد همسری که انتخاب کرده، کنجکاوری نکنید. لازم هم نیست برای او توصیه های مخصوص ازدواج بکنید یا تجربیات تلخ خود و اطرافیان تان را عنوان کنید.

یکی از همکاران باردار می شود
 

اظهار خوشحالی کنید، اما دست از فضولی کردن بردارید. از ارائه توصیه هایی که مخالف پزشکی روز است هم خودداری کنید. مطمئن باشید او برای خود پزشک متخصصی دارد که راهنمایی اش کند. از تعریف کردن داستان های وحشتناک در مورد وضع حمل و این قبیل چیزهای مربوط به حاملگی و به دنیا آوردن بچه هم خودداری کنید.

یکی از همکاران سقط جنین می کند
 

سقط جنین هم مرگ یک انسان است که باید برای آن غصه دار شد. با درک عمق این فقدان برای همکارتان، با او همدلی کنید. از گفتن جملاتی مثل «خدا این طور خواسته» یا «حتماً صلاح بر این بوده» و از این قبیل خودداری کنید و هیچ وقت تحت هیچ شرایطی به همکارتان نگویید که این سقط جنین به خاطر کارهایی است که او کرده یا نکرده!

یکی از همکاران طلاق می گیرد
 

طلاق هم نوعی مرگ است. در چنین موقعیتی بهتر است به جای حرف زدن، به حرف های همکارتان گوش دهید. در صورت لزوم هم می توانید توصیه های خود را (در مورد مراقبت از فرزندان، مسایل حقوقی مربوطه و...) ارائه دهید.
یکی از نزدیکان همکارتان شدیداً بیمار شود، رفتار و عمل شما بیش از حرف های تان اهمیت پیدا می کند. با کمک به فرد مورد نظر در کارهایش، همدلی خود را به او نشان دهید. از غیبت های او گلایه نکنید. می توانید کسی را به عنوان جانشین موقت او در شرکت بگذارید تا کارهای مربوط به او را انجام دهد و فرد مورد نظر را از جریان کار آگاه کنید.

یکی از نزدیکان همکارتان فوت می کند
 

وقتی یکی از همکاران، عزیز خود را از دست می دهد، تسلیت خود را به صورت کتبی و شفاهی به او اعلام کنید. اگر از همکاران نزدیک شماست، حتماً در مراسم تدفین و عزاداری شرکت کنید. از گفتن جملاتی مثل «خدا را شکر کن، عذابش تمام شد» یا «مشیت خدا این بوده» و... خودداری کنید. کارهایی که از دست تان برمی آید را برای او انجام دهید و موقعیتش را درک کنید. مرگ یکی از عزیزان ممکن است حال و هوای همکارتان را به کلی تغییر دهد، پس توقع نداشته باشید بعد از یکی دو هفته همان همکار سابق شما شود.

یکی از همکاران اخراج شده یا منتقل می شود
 

با او همدردی کنید، اما طوری در این رابطه با او صحبت نکنید که داغش را تازه تر کنید. توضیح او را در مورد دلیل اخراجش بپذیرید و بیش از آن کنجکاوی نکنید. اگر کمکی از دست تان برمی آید دریغ نکیند؛ توصیه ای، تنظیم دوباره رزومه، پیدا کردن کاری جدید یا هر چیز دیگری. اما این همدلی خود را تا جایی ادامه ندهید که دست به همکاری در اعمال مخرب او مثل نوشتن نامه های تهدیدآمیز و... بزنید و تعجب نکنید اگر آن همکار سابق از زندگی شما بیرون برود، چون او دیگر عضوی از محل کار شما نیست و به جای جدید وارد می شود و ممکن است شما را فراموش کند.


منبع:کوچه ما شماره 7.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد