زندگینامه داماد ارشد امام خمینی(ره)


«شخصیت حقیقی و علمی والایی داشت و از نظر علمی تلاش می کرد هر چه می تواند یاد بگیرد». «یک مرد متدین الهی بود که هدفش خدمت به انقلاب و امام بود». اینها جملاتی است که زهرا مصطفوی دختر امام خمینی (ره) در روز تشییع پیکر همسر خود درباره وی بیان کرد. همسر زهرا مصطفوی، دکتر محمود بروجردی بود.


دکتر محمود بروجردی

دکتر محمود بروجردی فرزند مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد حسین بروجردی و نواده مرحوم آیت الله حاج میرزا مهدی بروجردی و داماد ارشد حضرت امام خمینی(ره) در شهریور ماه 1312 در خانواده ای مذهبی و اهل علم در شهر مقدس قم متولد شد.

وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در شهرستان قم و مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا را در دانشگاه تهران پایان رساند و با تدریس در مقاطع گوناگون تحصیلی از دبیرستان تا دانشگاه به تربیت دانش آموزان و دانشجویان پرداخت.

بروجردی از همان کودکی به دلیل دوستی پدر خود محمد حسین بروجردی با امام(ره)، با حضرت امام (ره) آشنا بود و بواسطه همین آشنایی در آذر ماه 1340 و در سن بیست و هشت سالگی با دختر امام ( زهرا مصطفوی ) ازدواج کرد که ثمره این ازدواج، دو فرزند به نامهای مسیح و لیلی است.

وی در طول عمر پر برکت خویش از سال های نخستین شکل گیری انقلاب اسلامی در کنار حضرت امام(ره)، چون امینی صادق، حضوری موثر داشت و در سال های پس از انقلاب اسلامی با پذیرش مسئولیت های گوناگون علمی، فرهنگی و اجرایی در راستای تحکیم مبانی انقلاب اسلامی نقش بسزایی داشت.

وی در کابینه شهید رجایی، به عنوان قائم مقام وزیر در وزارت آموزش و پرورش و وزارت امور خارجه حضور داشت و از دیگر مسوولیت های وی نیز می توان به قائم مقام وزارت ارشاد، ریاست پژوهشگاه علوم انسانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فنلاند و ریاست مرکز بین المللی گفت و گوی تمدن ها اشاره کرد. بروجردی پس از سالها تلاش و فعالیت در مراکز مختلف آموزشی، علمی، فرهنگی و اجرایی در داخل و خارج از کشور از جمله وزارت امور خارجه، مرکز مطالعات علمی و فرهنگی و... بازنشسته شد.

دکتر محمود بروجردی که از جمله چهره های علمی، متفکر و فرهیخته جامعه دانشگاهی کشور به شمار می آمد، فردی اخلاق گرا، مومن، متواضع، اجتماعی و خوش‌خلق بود و تا آخرین لحظه زندگی خویش در مسیر امام (ره) باقی ماند.

در مراسم تشییع پیکر مرحوم دکتر بروجردی، جمع کثیری از شخصیت های برجسته و عالیرتبه کشور به همراه اعضای بیت شریف امام (ره) از جمله حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی حضور داشتند و از مقابل حسینیه جماران با این شخصیت فرهیخته وداع کردند تا محمود بروجردی نیز در حرم مطهر امام خمینی (ره) آرام بگیرد.

سرانجام دکتر محمود بروجردی داماد ارشد حضرت امام خمینی (ره) و همسر زهرا مصطفوی که مدت‌ها که به دلیل بیماری در بیمارستان بستری بود، در صبحگاه شنبه 7 اسفند 1389 دار فانی را وداع گفت.

لیلی بروجردی فرزند دکتر محمود بروجردی و نوه حضرت امام خمینی(ره) درباره شخصیت پدر خود گفته است: "آنچه من به عنوان فرزند از ایشان برداشت کرده ام و دیده ام نشان می دهد که ایشان واقعا متخلق به اخلاق اسلامی و مقید به رعایت تمام عوامل و نواهی که در اخلاق اسلامی وجود دارد بودند و من در طول عمرم هیچ وقت از ایشان گناه ندیدم."

بروجردی انسانی ساده زیست بود و به گفته فرزند خود، "به دنبال این نبود که از توانایی های خودش برای کسب موقعیت سیاسی استفاده کند"؛ بطوریکه علی اکبر ناطق نوری که هم دوره آقای بروجردی در دانشکده الهیات و معارف اسلامی بوده است نیز در این رابطه اظهار می کند که " وی هیچ‌گاه مدعی هیچ چیز نبود، یعنی اهل این کار نبود که از این مساله که داماد حضرت امام است بخواهد بهره ویژه‌ای برای خود ببرد. "

دکتر محمود بروجردی

همچنین، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که پدر داماد مرحوم بروجردی بوده است، وی را فردی خوش‌قلب و وفادار به راه و اندیشه امام خمینی(ره) توصیف کرده و گفته است که "ایشان فردی بسیار خوش قلب با روابط انسانی فو‌ق‌العاده بود. ایشان یک انسان فرهنگی بود و با معارف اسلامی کاملا آشنایی داشت."

دکتر بروجردی بسیار شیفته و مرید حضرت امام (ره) بود و شخصیت های مختلفی که سالها از نزدیک وی را میشناختند بر این مساله تاکید کرده اند، بطوریکه محسن رضایی می گوید: "مرحوم بروجردی عشق خاصی به حضرت امام(ره) داشت و این اواخر وقتی اسم امام(ره) به میان می آمد اشک در چشمانش جمع می‌شد." و ناطق نوری نیز در همین رابطه گفته است: " ایشان به شدت عاشق امام بودند، بطوری که هر گاه صحبت امام مطرح می‌شد یا خاطره‌ای از دوران زندگی بیان می‌کردند چشمان مرحوم بروجردی پر از اشک می‌شد و با احساس و عشق خاصی آن خاطرات را بیان می‌کردند. "

در اطلاعیه دفتر امام خمینی(س) که به مناسبت درگذشت مرحوم دکتر بروجردی صادر شده، آمده است: آوازه ی نام نیک و سلامت نفس و ملازمت طولانی با امام خمینی و مراتب فضل وادب و دانش و خدمات ارزنده ی علمی و فرهنگی از مرحوم دکتر محمود بروجردی، که افتخار فرزندی مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج میرزا محمد حسین بروجردی را دارا بود، چهره ای نام آشنا برای تمامی اهل فرهنگ و ادب کشورمان ساخته است.

مرحوم دکتر بروجردی همچون دیگر اعضای خاندان شریف امام (ره)، در تمام سالهای سخت مبارزه وتبعید امام، با صبوری و گشاده رویی مثال زدنی خویش، کاروان پیشگامان نهضت امام را همراهی کرده است.

"مرحوم بروجردی عشق خاصی به حضرت امام(ره) داشت و این اواخر وقتی اسم امام(ره) به میان می آمد اشک در چشمانش جمع می‌شد."

در مراسم تشییع پیکر مرحوم دکتر بروجردی، جمع کثیری از شخصیت های برجسته و عالیرتبه کشور به همراه اعضای بیت شریف امام (ره) از جمله حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی حضور داشتند و از مقابل حسینیه جماران با این شخصیت فرهیخته وداع کردند تا محمود بروجردی نیز در حرم مطهر امام خمینی (ره) آرام بگیرد.

در مراسم ختم وی نیز تعداد زیادی از مسوولان و شخصیت های برجسته کشور حضور داشتند که از جمله آنها میتوان به حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، آیت‌الله جنتی، آیت‌الله امامی کاشانی، آیت‌الله موسوی بجنوردی، حجج‌ اسلام ناطق نوری، صدیقی، حسن روحانی، آل‌هاشم، پورمحمدی، رحیمیان، سیدابراهیم رییسی، معادیخواه، اختری، ابوترابی‌فرد، انصاری، یونسی، علوی، سیدمحمود دعایی، مقدم، اختری، رحمانی و همچنین محسن رضایی، علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه، زریبافان، صادق خرازی، جاسبی، حبیب‌الله عسگراولادی، محمدرضا عارف، رفیق‌دوست، متکی، کواکبیان، آصفی، محمدنبی حبیبی، ثمره هاشمی، علاءالدین بروجردی، بشارتی، انواری، نهاوندیان و ... اشاره کرد.                        

                                                                

حسین هرمزی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد