بزدل خودت هستی کیروش

کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال ایران نسبت به اظهارات اخیر کارلوس کی روش در تلویزیون واکنش نشان داد.

محمد خاکپور

  

هر بنی‌بشری از خزانه وجودی خویش می‌بخشد چنانکه آن چیز که در ذات او نهفته است را به دیگران بخشیده یا به عبارتی صفات خود را به دیگران می‌دهد حال اگر این صفات حسن و نیکویی باشد یا زشت یا پلید.


ایران کشوری است با هزاران سال تمدن و اسطوره‌هایی که تاریخ بشریت به آنها و دستاوردهایشان می‌بالد. در تمامی این ادوار این اسطوره‌ها با توانایی‌های مختلف و در لباس‌های مختلف باعث فخر ایران و ایرانی شده‌اند از حضرت مولانا و سعدی و حافظ تا ابن سینا و ذکریای رازی و خیام، از فردوسی و رستم و سهراب تا دکتر حسابی و پرفسور سمیعی و از شهید فهمیده و باکری تا علی دایی،‌مهدوی‌کیا و علی کریمی.

هر یک در لباسی و هر یک در جبهه‌ای اما با یک هدف مشخص و آن تنها سربلندی و عزت و افتخار ایران و ایرانی... می‌دانید نقطه مشترک تمامی این اساطیر چه بوده؟

شجاعت، جسارت، و شهامت آنها را از دیگران متمایز و تبدیل به اسطوره ساخته است.

بزدلی صفتی است که در جوهره وجودی این بزرگان یافت نمی‌شود و همانگونه که گفتم آنهایی که این صفات و القاب را به دیگران نسبت می‌دهند از خزانه وجود خود می‌بخشند زیرا خودشان چیزی غیر از این در ذات خود ندارند.

بزدل از ترس بزدلی خویش دیگران را بزدل می‌خواند در صورتی که آنکس که شجاع و دلیر است نیازی به تحقیر دیگران و به کار بردن القاب ندارد.

این آقای متشخص! درست می‌فرمایند استعداد را می‌توان خرید (البته استعداد ذاتی است ومی‌توان آن را پرورش داد) اما شخصیت را نه به همین دلیل هم ما پول دادیم و شما را خریدیم تا از استعدادت استفاده کنیم و نمی‌توانیم شخصیت تو را تغییر دهیم.

در ایامی به سر می‌بریم که مسئولین بسیار به آن می‌بالند و شعارهایی را در این چهل سال گذشته شنیده‌ایم که امروز اکثر قریب به اتفاق مسئولین به آن عمل نمی‌کنند.

اما بچه‌های انقلاب که در فدراسیون نشسته‌اند.

ریاست محترم فدراسیون فوتبال که خود را بچه انقلاب و جنگ می‌خواند آیا به این درک رسیده که چرا انقلاب کردیم؟ یا چرا هشت سال جنگیدیم؟ اگر هم فراموش کرده‌اید یادآوری می‌کنم.

فلسفه جنگ و انقلاب مبارزه با استعمار و سلطه بود، فلسفه جنگ و انقلاب دفاع از حق و مبارزه با ظلم بود، فلسفه انقلاب و جنگ دفاع از کیان ایران و ایرانی و مبارزه با تجاوزگر خارجی بود.

اما به کجا رسیده‌ایم که اسطوره یک ملت را بزدل می‌خوانند و ما در مقابل کارمند خارجی که استخدام کرده‌ایم و دستمزد گزافی نیز به او پرداخت می‌کنیم تا کمر تا می‌شویم و جرات و جسارت حرف زدن نداریم. کدام یک بزدلیم؟
تاریخ و مردم ایران حقارت شما را در مقابل این منفعت خواهی و ریاست طلبی‌تان فراموش نخواهد کرد همچنان که اسطوره‌ای چون علی کریمی را به خاطر خواهد سپرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد